Den skandaløse nåden


David - del 3. Heldigvis spør ikke Gud meg om råd før han raust deler ut sin skandaløse nåde og gir nye sjanser til folk som slettes ikke fortjener det. 
 
"Uriaspost" er et av mange uttrykk som viser at det er vanskelig å forstå rikdommen i det norske språket uten noen kjennskap til Bibelens fortellingsstoff. 

Da jeg leste hele historien igjen om David, Batseba og Uria i all sin gru (2 Sam 11), fikk jeg så utrolig respekt for denne mannen Uria, og desto større forakt for David. 

En større hedersmann enn Uria skal du lete lenge etter. Ante han ugler i mosen da han valgte å ikke dra hjem til Batseba og på den måten bidra til å kamuflere Davids forføreri? Det er lite sannsynlig. Han var bare så solidarisk med sine brødre på slagmarken at han nektet å ta imot noen privilegier. Det spolerte Davids plan A og han må pønske ut en grusom synd for å skjule sin første udåd. I soldaten Uria møtte kong David sin moralske overmann.

Jeg kjenner ikke bare forakt for David, jeg kjenner jeg blir sint på ham. Og det slår meg nok en gang: Nåden er rett og slett en skandale! Den strider mot all menneskelig fornuft. På forunderlig vis får David tilgivelse og full oppreisning etterpå, selv om han også må leve med tragiske konsekvenser av det han gjorde (se kap.12). 

Med Batseba blir han velsignet med sin yndlingssønn og etterfølger Salomo. Jesus ble senere en av etterkommerne til David og Batseba, og dermed også en slags frukt av Davids fryktelige handlinger.

Heldigvis spør ikke Gud meg om råd før han raust deler ut sin skandaløse nåde og gir nye sjanser til folk som slettes ikke fortjener det. Derfor er det håp for alle oss skandaløse!

Vidar

(Illustrasjon: "David og Batseba" av Lika Tov)


Kommentarer

Populære innlegg